بهترین زمان کوددهی نهال

خرید بذر و کاشت آن یک روش بسیار سودمند و مقرون به صرفه برای داشتن تعداد زیادی از گیاهان در حیاط خلوت محسوب می‌شود. یک دانه بذر به خودی خود دارای تمام مواد غذایی است که برای جوانه زدن نیاز دارد، اما برای تبدیل به نهال شدن نیازمند مواد مغذی بیش‌تری است که باید در مناسب‌ترین زمان دریافت کند.

برای داشتن گیاهانی قوی و سالم باید با کود گیاهی آشنا باشید و اطلاعات روی آن‌ها را با دقت مطالعه و درک کنید و بدانید در چه زمانی باید از آن‌ها استفاده کنید تا به بهترین نتیجه برسید. در غیر این صورت ممکن است به گیاهان خود آسیب برسانید.

نکات تخصصی در مورد زمان کوددهی نهال

اگر گیاهان خود را با بذر می‌کارید، انتخاب خاک مناسب برای کاشت بذر اهمیت بسیار زیادی دارد. بهترین انتخاب برای این کار کمپوست بذر است که حاوی مواد مغذی برای بذر می‌باشد و شما را از کوددهی اضافی بی‌نیاز می‌کند.

همانطور که گفته شد، بذر‌ها دارای مواد غذایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانند جوانه بزنند و کوچک‌ترین نهال‌ها نیز با این مواد غذایی می‌توانند زنده بمانند. نهال تا زمانی که اولین برگ‌های واقعی خود را نداده و فرآیند فتوسنتز را آغاز نکرده است، می‌تواند به آن منبع غذایی تکیه کند.

اولین زمان کوددهی به نهال‌ها زمانی است که اولین مجموعه برگ‌های واقعی خود را بدست می‌آورند و این برگ‌ها حدود 2 اینچ بلند شده‌اند.

برای خرید انواع نهال استوایی کلیک کنید.

کود مناسب برای نهال‌ها چیست؟

اگر کود را پس از اولین مجموعه برگ‌های واقعی اضافه می‌کنید، بهتر است کود به صورت محلول در آب باشد و به میزان یک چهارم تا نصف رقیق شود.

اگر کود را در مرحله جا به جا کردن اضافه می‌کنید، بهتر است از کودی که با کمپوست گلدان مخلوط شده است استفاده کنید و مطمئن شوید که هیچ کودی از قبل به کمپوست گلدانی که از فروشگاه خرید کرده‌اید، اضافه نشده باشد. زیرا تغذیه بیش از حد می‌تواند موجب آسیب رساندن به نهال شود.

نهال‌ها به کودی نیاز دارند که دارای فسفر زیادی باشد. گیاهان نابالغ بیش‌تر از گیاهان مسن به فسفر نیاز دارند، زیرا مواد مغذی برای اطمینان از سلامت گیاهان جوان حائز اهمیت است. فسفر ماده‌ای مغذی است که موجب رشد قوی ریشه می‌شود و به فتوسنتز گیاه کمک می‌کند. در این مرحله علاوه بر فسفر، نیتروژن نیز بسیار مهم است، بنابراین توصیه می‌کنیم از یک کود متعادل یا کود با نسبت نیتروژن و فسفر بالاتر را انتخاب کنید.

برای تغذیه نهال‌ها می‌توانید از کود‌های مایع یا دانه‌ای استفاده کنید، اما همواره مراقب میزان مصرف آن‌ها باشید و از حد توصیه شده فراتر نروید. هنگام استفاده از کود مایع، هر گز آن را با قدرت کامل نریزید و حتما رقیق کنید.

کودهای گرانول برای تجزیه به زمان بیش‌تری نیاز دارند و بسیاری از آن‌ها تا زمانی که گیاه بزرگ شود و به حیاط یا باغچه انتقال یابد، فقط به یک بار استفاده نیاز دارند. هنگام استفاده از این کود‌ها اطمینان حاصل کنید که هیچ دانه‌ای از آن‌ها با ساقه یا ریشه گیاه در تماس قرار نمی‌گیرد، زیرا می‌تواند بافت گیاه را بسوزاند.

کوددهی بیش از حد به گیاهان و نهال‌ها، می‌تواند موجب رشد ناخواسته و ناسالم گیاهان یا در نهایت منجر به تجمع نمک در اطراف ریشه گیاه شود و چروک شدن و مرگ گیاه را به همراه داشته باشد.

آیا استفاده از کود موجب افزایش سرعت جوانه زدن بذر‌ها می‌شود؟

خیر، سرعت جوانه زدن بذر‌ها با استفاده از کود افزایش نمی‌یابد. دانه‌ها در هفته‌های اولیه زندگی خود به کود نیاز ندارند. کوددهی زود هنگام به بذر‌های کاشته شده کاری اشتباه است، زیرا وجود کود بیش از حد در خاک مانع جوانه زنی بذر‌ها می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم تا زمانی که نهال‌ها برگ‌های واقعی خود را نمایان نکرده‌اند، کوددهی انجام نشود.

منبع: homesandgardens

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه