کاشت نهال

پیش از آن که نهال‌ها از گلخانه به بستر کاشت انتقال یابند، باید با شرایط رشد در فضای باز سازگار شوند. به فرآیند انتقال نهال‌ها از شرایط رشد محافظت شده در فضای داخلی به فضای واقعیت بیرونی، سخت شدن گفته می‌شود. روند انتقال نهال‌ها باید به آرامی و در طول یک الی دو هفته انجام شود، تا نهال‌های محکمی بدست آید که آماده مقاومت در برابر هر آنچه در طبیعت پیش می‌آید باشد. عجله کردن در این مرحله موجب سوزاندن، آسیب رساندن و حتی از بین بردن نهال‌ها می‌شود.

به آرامی شروع کنید.

نهال‌های شکننده را به مدت 6 الی 14 روز به تدریج در معرض شرایط بیرونی قرار دهید و هر روز زمان بیرون ماندن نهال را به تدریج افزایش دهید تا نهال سفت شود.

از کاهش میزان آبدهی به نهال‌ها خودداری کنید و اجازه ندهید آن‌ها پژمرده شوند. بلکه با نگه داشتن رطوبت داخل خاک نهال‌ها به آن‌ها امید دوباره بدهید.

یک روز قبل از شروع سفت شدن گیاهان فرآیند کوددهی را متوقف کنید و این کار را تا 3 الی 4 روز پس از کاشت در باغچه ادامه دهید.

از نهال‌ها محافظت کنید.

ابتدا نهال‌ها را در فضای باز و در مکانی سرپوشیده به دور از باد و آفتاب مستقیم قرار دهید. بعد از این کار، هر روز به مدت 30 الی 60 دقیقه نهال‌ها را در معرض نور خورشید فیلتر شده بگذارید. این کار را ادامه دهید تا گیاهان به آفتاب مستقیم صبحگاهی و پس از آن به آفتاب ظهر روز عادت کنند. در پایان این فرآیند، نهال‌ها باید همان مقدار نور خورشید که در باغ دریافت می‌کنند را تجربه کنند.

دو شب اول نهال‌ها را داخل بیاورید و اگر جابجایی نهال‌ها بسیار دشور است، آن‌ها را برای چند روز در یک نقطه نیمه سایه مانند زیر درخت، زیر میز پیک نیک، ایوان سرپوشیده و کنار ساختمان که سایه دارد، بگذارید. پس از گذشت 3 الی 4 روز، نهال‌ها را به محل کمی آفتابی‌تر منتقل کنید.

دما را مورد بررسی قرار دهید.

پایین‌ترین دمای پیش‌بینی شده در شب را مورد بررسی قرار دهید. اگر دما نزدیک به انجماد است، نهال‌ها را به داخل خانه انتقال دهید یا با پوشش ردیفی پلی استایرن ریسیده شده بپوشانید تا از آن‌ها در برابر یخ زدگی محافظت شود و اجازه عبور مقداری آب و نور خورشید فراهم گردد. هنگامی که از پوشش ردیفی استفاده می‌کنید مراقب شاخ و برگ‌ها و تماس مستقیم پوشش با آن‌ها باشید.

اگر دمای انجماد پیش‌بینی نشده باشد، برنامه‌ریزی کنید که نهال‌ها را تا شب سوم یا چهارم یک شب در میان بیرون بگذارید و آن‌ها را در نزدیکی ساختمان یا زیر یک میز قرار دهید تا کمی محافظت شوند. سپس شب ششم می‌توانید آن‌ها را بدون هیچگونه محافظتی در معرض هوای شب قرار دهید.

برای مشاهده و خرید انواع نهال مرکبات اینجا کلیک کنید.

زمان کاشت نهال‌ها پس از سفت شدن

پس از این که نهال‌ها سفت شدند، متوجه پر‌تر شدن ساقه‌های نهال‌ها خواهید شد. نهال‌ها را در یک روز ابری یا بارانی که باد آرام است در باغ بکارید و آن‌ها را با استفاده از محلول کود رقیق شده آبیاری کنید.

پس از کاشت، در صورت وجود تهدیداتی مانند باد شدید، یخبندان، تگرگ یا بارندگی شدید، به محافظت از نهال‌ها ادامه دهید.

منبع: bioadvanced

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه